> 100,000 keping HAJAT

Satu lagi projek Mega mengumpul sudut sorok Bandar Klang KU yang rugged seadanya. Dari petak kecil kamera bagi dikongsi sama masyarakat manusia yang tinggal, pernah tinggal, pernah melawat dan pernah meneroka isi perut bandar sesak ini. Fizikal cantik, unik, kotor (barangkali) , busuk (agar wangi kelak) atau apa sahaja yang senada denganya berkumpul di sini untuk kita cerap kisah-kisahnya. Menjemput semua angkatan Rakyat Klang bersatu mendasari wajah-wajah Klang dari perspektif sunyinya. Terima Kasih Klang Terima Kasih rakyat Blog KU.

click:s

>

Friday, January 21, 2011

keretapi hujung nyawa

Hujung jingga adalah mula bayang. Sudah tidak relevan lagi.

Saya jarang menggambar langit. Atas dua sebab barangkali. Pertama, lensa kamera yang kurang 'power'...ahha. Kedua, philosophy purist mahu melihat kamera dari level mata manusia kebanyakan. Langit, cuma layak dari mata penciptanya melihat ciptaannya. (Walaupun bukanlah menjadi salah kita merenung mencari tanda keesaannya).

Klang, tiada senja yang romantis.
Tidak seperti senja di Langkawi, di Kuala Sepetang atau mana-mana pantai gred 3 seperti Pantai Remis contohnya..haha.  
Senja Klang adalah senja lesu. Warna-warna penat yang emosinya tetap kekal penat dan kusam...kadang kala masam.
Namun, senja inilah yang kita rindu.
Senja yang cuma dapat dirasakan di Klang dan terkenang bila jauh darinya.

Senja ini dari stesen komuter Klang (pengangkutan Maha lembab di dunia) menanti gerabak lembab untuk ke Seremban di petang Thaipusam. Aku berasak-asak seperti menaiki keretapi di Madras. Harumnya bau cempaka, kunyit dan bawang bila bersatu dengan bau bedak batu.
Arghh.......  2 jam dari Klang ke KL Sentral... luar akal waras.
KTM (Keretapi Terpaling Malas)
Jika sangsi... cuba2lah.

99,946

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...